Przystanki Czasowo na Żądanie

23/03/2009 at 19:52 2 komentarze

Zalety i wady NŻ

Czym jest przystanek NŻ nie trzeba chyba nikomu wyjaśniać. Przyjrzyjmy się zaletom i wadom tego rozwiązania:

+ przyspieszenie czasu przejazdu przez przystanek

+ zmniejszenie zużycia paliwa/prądu

– trudność przy układaniu rozkładu jazdy; pojazd zatrzymujący się na kilku NŻetach z rzędu przyjeżdża opóźniony

– potrzeba machania ręką/wciskania przycisku, pasażer musi czychać na odpowiednią chwilę, zamiast zając się sobą

– niektóre przystanki nż to fikcja, i tak autobus zatrzymuje się tam przez większość dnia; z drugiej strony niektóre normalne przystanki wieczorem jedynie opóźniają autobus – nikt z nich nie korzysta.

Co można zrobić?

Oczywiście z pierwszą niedogodnością można sobie poradzić tylko w jeden sposób: likwidując rozkład jazdy, bądź zastrzegając jego wybitnie orientacyjny charakter. Jednakże na większości tras z przystankami nż częstotliwość kursowania nie jest zbyt duża, wobec czego trudno wyobrazić sobie łapanie autobusu bez rozkładu. Jeśli chodzi o pozostałe dwa poblemy, to częściowym rozwiązaniem może być ustanowienie przystanków nż w pewnych godzinach. Istnieje kilka modeli:

1. Wszystkie przystanki po określonej godzinie funkcjonują jako nż.

Najprostsze, ale i najmniej skuteczne rozwiązanie. Dalej istnieją przystanki NŻ, na których autobus de facto zatrzymuje się za każdym razem.

2. Podanie na każdej tabliczce przystankowej godzin, w których przystanek funkcjonuje jako nż. (znane np. z przystanku Brożka w Krakowie)

Najskuteczniejsze rozwiązanie, które jednak wprowadza niesłychaną dezoirentacje wśród pasażerów.

3. Wprowadzenie nowej kategorii przystanku – Przystanek Czasowo na Żądanie (CNŻ)

W takim rozwiązaniu pozostają przystanki NŻ, ale obok nich pojawiają sie CNŻ. Godziny funkcjonowania CNŻ są ściśle określone dla całego obszaru komunikacyjnego. Przystanki funkcjonowałyby normalnie np. tylko w godzinach 6-18 w dni powszednie, pozostałą część czasu jako NŻ. Pasażerowie i kierowcy znają jedynie te dwie godziny (są one wypisane na rozkładzie oraz na jamnikach tramwajowych).

Co trzeba zrobić, by to działało?

1. Stworzyć nowy prosty symbol graficzny dla przystanków CNŻ – np. napis NŻ umieścić w czerwonym, a CNŻ w żółtym prostokącie. Przystanki muszą być łatwo rozróżnialne już z daleka (wskazówka dla kierowców).

2.Część fikcyjnych NŻów oraz mało uczęszczanych zwykłych przystanków przemianować na CNŻ.

3. Ustalić godziny, w których CNŻ zmieniają się w NŻ. Nie jest to łatwe, gdyż w poszczególnych obszarach aglomeracji ilość pasażerów spada w różnych porach. Niemniej da się znaleźć złoty środek, powiedzmy o 18 czy 19-stej.

4. Dostosować czasy przejazdu w rozkładzie.

5. Ogłosić i wyraźne oznakować godziny funkcjonowania. Ewentualnie można pokusić się o głosowe przypomnienie w wozach, gdzie taka możliwość istnieje.

Advertisements

Entry filed under: komunikacja, kraków, Pomysły.

Od przystanku do przystanku, czyli problem przesiadek

2 komentarze Add your own

  • 1. Emil  |  23/03/2009 o 23:43

    Autobus faktycznie jechałby najszybciej, gdyby wszystkie przystanki były na żądanie i nie było rozkładów. To rozwiązanie stosowane w niektórych krajach, np. we Włoszech, nie jest moim zdaniem w Polsce do przyjęcia. Rozkład jest podstawową informacją pasażerską i nie może jej zabraknąć. Faktycznie w Krakowie należałoby przejrzeć wszystkie przystanki i wielu z nich pozmieniać status ze stałych na żądanie czy na odwrót. Wydaje mi się, że wprowadzanie nowej kategorii przystanków jest zbędne. Na ważniejszych przystankach wieczorem i tak się znajdą chętni. Proponuję autorowi, żeby zaproponował, którym krakowskim przystankom nadałby taki status i wtedy można by na przykładach sprawdzić, czy miałoby to sens.

    Odpowiedz
  • 2. tramwajem  |  24/03/2009 o 07:11

    Malbroska, Os. Podwawelskie, Komuny Paryskiej, Skośna (w nocy jedzie tam 608 i nigdy nikt nie wsiada), Kosocicka I, Prokocim, Cmentarz Podgórski, Instytuty Pediatrii (nigdy nie miałem pomysłu, dlaczego on nie jest NŻ, może chodzi o to, żeby chorzy nie musieli machać? jeśli nie, to NŻ), Kraków Plaza, Wiadukty… no i całe mnóstwo przystanków na strefach; w rezultacie rano czy późnym wieczorem autobus jechałby tam praktycznie bez zatrzymania.
    To tak na szybko, bo zaraz musze wstawać na zajęcia, dziękuję za komentarz.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nowości komunikacyjne

Najnowsze wpisy

Feeds

Archiwum wpisów


%d blogerów lubi to: