Racjonalizacja systemu taryfowego

30/03/2009 at 13:28 Dodaj komentarz

Ostatnio rozgorzała w Krakowie debata na temat pomysłu biletów 15-minutowych. W związku z tym pojawiają się również kolejne głosy nawołujące do uporządkowania systemu taryfowego. Chciałbym przedstawić kilka mniej lub dalej idących propozycji.

1. Obecny system stref + ulepszenia

Bilety jednorazowe:

  • Bilet miejski ważny przez 20 minut od momentu skasowania
  • Bilet miejski ważny w pojeździe danej linii lub przez 45 minut od chwili skasowania
  • Bilet aglomeracyjny ważny w pojeździe danej linii lub przez 45 minut od chwili skasowania
  • Bilet ważny w obu strefach taryfowych przez 90 minut od chwili skasowania

Bilety miesięczne:

Obecny system + łączenie linii aglomeracyjnych (np. bilet 304 obowiązuje na 204 i 244)

Strefy taryfowe:

Oddalenie strefy podmiejskiej w przypadku, gdy z przystanku poza granicami korzystają de facto mieszkańcy Krakowa.

2. System stref taryfowych

Bilety jednorazowe:

  • Bilet ważny w obrębie jednej strefy przez 30 minut od chwili skasowania
  • Bilet ważny w obrębie dwóch stref przez 60 minut od chwili skasowania
  • Bilet ważny w obrębie trzech lub więcej stref przez 90 minut od chwili skasowania

Bilety miesięczne:

Podobnie jak jednorazowe (w przypadku biletów studenckich możnaby wprowadzić dodatkową zniżkę na bilety 2 i 3+). Być może jednak lepszym rozwiązaniem byłyby bilety 1,2 3, i 4+.

Strefy taryfowe:

Strefy taryfowe

Ewentualnie możnaby podzielić dawną dzielnicę Podgórze na dwie strefy wzdłuż ul. Herberta i Konopnickiej. Aha – oczywiście granice te nie zawsze biegną idealnie wzdłuż granic gmin. Np. część Modlniczki należy do strefy Zabierzów

3. System koncentrycznych stref taryfowych

Modyfikacja poprzedniej koncepcji. Polega to stworzeniu 3-4 koncentrycznych stref:

  1. Śródmieście – podobnie jak w poprzednim pomyśle
  2. Przedmieście – pozostały obszar Krakowa
  3. Strefa podmiejska – gimny ościenne

Ewentualnie możnaby wprowadzić strefę 2a – Wieliczka, Skawina (duże gminy blisko Krakowa, gdzie linie strefowe są bardziej dochodowe), a także mniej zaludnione obszary Krakowa – Tyniec, Soboniowice, linie pleszowskie itp.

*W mapie użyto tego podkładu na licencji GNU FDL.

Advertisements

Entry filed under: komunikacja, kraków, Pomysły.

Pasażerowie stojący zbyt blisko krawężnika Komunikacja na Ruczaju – układ drogowy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nowości komunikacyjne

Najnowsze wpisy

Feeds

Archiwum wpisów


%d blogerów lubi to: