Komunikacja na Ruczaju – układ drogowy

30/03/2009 at 20:57 4 komentarze

Dziś rozpoczynam temat komunikacji miejskiej na Ruczaj. Ponieważ jest to bardzo ciekawe zagadanienie w najbliższym czasie pojawi się więcej pomysłów na usprawnienie tamtejszej komunikacji.

W czym problem?

Jak wiadomo jednym z głównych problemów układu komunikacyjnego dzielnicy jest skrzyżowanie Kobierzyńska/Grota-Roweckiego. Jest ono wąskie, przeciążone i zakorkowane. W związku z planowaną budową tramwaju do Kampusu UJ trzeba będzie je przebudować i wygospodarować tam dodatkową przestrzeń.

Jak go rozwiązać?

Najlepszym sposobem rozwiązania problemu tego skrzyżowania jest.. jego likwidacja! Przyjrzyjmy się bliżej układowi ulic w tym rejonie, a zauważymy, że nie jest ono wcale potrzebne! Oto mapa z uwzględnieniem poszczególnych relacji:

Proponowany układ

  • zielony – relacje w kierunku południowej części Kobierzyńskiej
  • niebieski – relacje w kierunku Kampusu UJ
  • jasny – relacje w kierunku Monte Cassino
  • ciemny – relacje w kierunku Brożka
  • fioletowy – pas autobusowo-tramwajowy

Jak to działa?

Chcąc jechać od Kampusu w stronę Brożka należy skręcić uprzednio w Roztworowskiego i dalej w Kobierzyńską. Natomiast by z południowej części Kobierzyńskiej dostać się na Kapelankę należy na skrzyżowaniu Ruczaj I skręcić w prawo Grota-Roweckiego i na skrzyżowaniu z Brożka/Kapelanka w lewo. Oczywiście można też jechać Roztworowskiego, koło nowej części Kampusu skręcić w Grota i dalej Kobierzyńską za Tesco (czego nie zaznaczono na mapie).

Takie rozwiązanie, wzbogacone o buspas na Kobierzyńskiej do przyst. Ruczaj I (czyli dla obecnych linii 106/116/166/206 kier. Łagiewniki) pozwoli na niemal całkowitą fizyczną separację komunikcji zbiorowej od indywidualnej. Pozwoli to wygodnie umieścić korki samochodowe na światłach do Kapelanki (rano) oraz na Kobierzyńskiej, Grota-Roweckiego i ewentualnie Kapelance/Brożka (po południu) praktycznie bez blokowania komunikacji autobusowej. Dodatkowo komunikacja miejska (jak i zresztą samochody) przejadą przez przystanek Ruczaj I bez zatrzymywania się na światłach.

Problem rozmieszczenia korków


Moim zdaniem wobec wzrastającego ruchu z południowych obszarów dzielnicy oraz ze Skawiny problem prawidłowego rozmieszczenia korków jest w tym obszarze kluczowy. Pomimo budowy wydzielonego torowiska do Kampusu UJ pozostaje problem obsługi ul. Kobierzyńskiej oraz zapewnienia połączenia Kampusu z Alejami. W obu przypadkach jedynym rozwiązaniem pozostaje autobus. Niestety, gdy będzie on stał w korku stracimy bezpowrotnie wielu potencjalnych młodych pasażerów z nowych osiedli na południu dzielnicy oraz wzbudzimy w studentach UJ niechęć do korzystania z komunikacji miejskiej, która zaowocuje w przyszłości pogłębieniem się negatywnych trendów związanych z wyborem środka lokomocji.

*W mapie użyto podkładu OpenStreetMap na licencji CC BY SA 2.0

Advertisements

Entry filed under: komunikacja, kraków, Pomysły.

Racjonalizacja systemu taryfowego Dlaczego nie lubię autobusów z klimatyzacją?

4 komentarze Add your own

  • 1. SpeX  |  22/04/2009 o 10:15

    Zapomniałeś o tym iż dla obsługi ruchu z Kobierzyńskiej jest planowano nowa droga na przedłużeniu Kapelanki (4 ramie skrzyżowania). Która oprócz doprowadzenia ruchu lakalnego do węzła zjazd/wyjazdowego na III obwodnicę ma zapewnić alternatywne połączenia zabudowy wzdłuż (i na wschód) Kobierzyńskiej z Brożka/Kapelanką

    Odpowiedz
  • 2. tramwajem  |  22/04/2009 o 12:23

    Wiem o tej drodze, jednak sądzę że nie zostanie zbudowana przd oddaniem do użytku tamtejszego odcinka III obwodnicy. Czyli nieprędko.

    Odpowiedz
  • 3. z  |  27/11/2010 o 12:22

    Skrzyżowanie niepotrzebne – wolne żarty.
    Ty chba nie wiesz co sie tam dzieje jak ul Rostworowskiego jest zapchana- tam wszystko jest zapchane – TWOJ pomysł jest do zastosowania chyba na księzycu

    Odpowiedz
  • 4. tramwajem  |  30/11/2010 o 11:32

    Tak się składa, że wiem, bo regularnie tamtędy jeżdżę. I skrzyż. Grota/Kobierzyńska korkuje się o wiele bardziej niż Rostworowskiego.

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nowości komunikacyjne

Najnowsze wpisy

Feeds

Archiwum wpisów


%d blogerów lubi to: