Jak zniechęcić mieszkańców do korzystania z KM?

30/05/2009 at 09:56 Dodaj komentarz

Na swoim blogu staram się raczej nie odnosić do wydarzeń bieżących, gdyż z reguły podnoszą one ciśnienie… Jednak ZiKiT zafundował nam kolejny wstrząs – od dzisiaj piątka trafia wreszcie na właściwe, tunelowe tory. Byłoby to naprawdę wspaniałą informacją, gdyby nie sposób, w jaki ZiKiT postanowił skompensować zabranie kolejnej linii z ulicy Długiej. I wzmocnienie tunelu. Mimo wszystko warto chyba poświęcić temu kilka zdań.

Linie różne i podłużne

Amerykanie mają swoją Strefę 51, Rosjanie – Gwiezdne Miasteczko, my zaś mamy poligon w Kurdwanowie. Czy zima, czy lato, ZiKiT prowadzi w tej dzielnicy nieustające eksperymenty. Mieliśmy już eksperyment „trzydziestek”, najróżniejsze konfiguracje częstotliwości linii 6 i 24, linie szczytowe, trójskładowe, „całodobowe” (krakowski Midnight Express dojeżdża tam o 0.17, oczywiście nie może to być 6 czy 24, ale 50!), inteligentne niedzielne rozłożenie częstotliwości, oraz oczywiście huczne otwarcie Szybkiego Jak Błyskawica, Choć Wciąż Nieukończonego Tramwaju. Jeszcze przykrzejszym faktem jest, że wobec niedomagań komunikacji autobusowej mieszkańcy muszą śledzić ten Festiwal Cudów, by w ogóle dostać się na czas do centrum.

Było dobrze, ale nie po naszemu

Przypomnijmy, linia do Kurdwanowa powstała w roku 2000., skierowano tam wówczas linię 6 (wcześniej kursującą z Prokocimia) do Salwatora oraz utworzono nową linię 24 do Bronowic. Obie linie obsługiwane były nowoczesnym taborem typu NGT6, a dzięki 10-cio minutowej częstotliwości zawsze można było na nie liczyć. W tamtym czasie linia nr 3 jeździła przez Dworzec, dzięki czemu wraz z #13 wydatnie odciążały #24.

Taki układ trwał bardzo długo i w ocenie wielu osób sprawdzał się. Niestety w międzyczasie doszło do przepychanek w kręgach władzy, czego skutkiem było rozdzielenie funkcji przewoźnika od organizatora transportu. Nowy organizator, kryjący się pod skocznymi akronimami ZTP, ZDiT i ZiKiT, postanowił spełnić swoje ambicje rozbijając ten sprawni funkcjonujący model.

Czym się różni 36 od 6? Rzadziej jeździ.

Nowe władze szybko rozbudowały sieć połączeń głównie poprzez rozbicie istniejących linii na pół. I tak zamiast 6 ruszyło 36 (po dokładnie tej samej trasie) i 38 przez P. W. Ś. na Bronowice, a zamiast 24 – 34 na Krowodrzę przez Długą, jedyną prawdziwie nową linią była 32 na Wieczystą. Nowe linie (poza 34) jeździły już o połowę rzadziej, więc tak naprawdę z wielu punktów miasta (np. Karmelicka, czy cały wspólny odcinek 36 i 38) prawdopodobieństwo złapania tramwaju na Kurdwanów spadło.

Wiesiek, pomajstrujmy jeszcze coś z tą mapką tam na dole!

Jednak i ten układ nie satysfakcjonował krakowskich włodarzy. Zniknęły 32, 36 i 38, wróciły 6 i 24, ale już co 20 minut. W międzyczasie na główną linię wyrosła 34 z 10-minutowym taktem i trzema wagonami. Jednak nie na długo, po oddaniu tunelu w jej miejscu pojawiła się #50, przez co Kurdwanów miał zostać z dwiema liniami co 20′ minut do centrum. Na szczęście w ostatniej chwili udało się się wzmocnić szóstkę w okresie szczytu, a na 24 dodać trzeci wagon. Kurdwanowianie odetchnęli chyba z ulgą, bo choć z pierwotnej oferty przewozowej niewiele się uchowało, to nic nie zapowiadało dalszych zmian.

Historia Bieżanowa i linii szczytowych

Dzielnice XI i XII mają oczywiście charakter sypialni, nie dziwi więc silne zróżnicowanie popytu na przejazdy w ciągu dnia. Niestety, historia linii szczytowych w tej części miasta nie napawa dumą.
Wszystko zaczęło się od linii nr 29 Bieżanów – Cm. Rakowicki, najpierw przez R. Mogilskie, a następnie przez Westerplatte. Linia, owszem, zapełniona, ale bardzo nierównomiernie. #29 miała pecha jeździć bodaj tuż za #13, więc często zbierała jedynie niedobitki pasażerskie. Niska częstotliwość (20′) oraz mniej atrakcyjna trasa sprawiały, że niewiele osób „polowało” na tę linię.
Jednak jej historia nie trwała zresztą długo, bowiem niedługo po otwarciu tunelu zdecydowano się puścić ją tunelem do D.T. jako #51 oraz podnieść częstotliwość do 10 minut. Wydawało się to o tyle sensowne, że w godzinach szczytu tramwaj jest jedynym pewnym środkiem transportu na trasie Prokocim/Kurdwanów – Nowa Huta, a jedyna linia – nr 9 – została kilka lat temu pocięta do częstotliwości 20′. Regularne połączenie z Rondem Mogilskim w pewien sposób rekompensuje tę złą decyzję.

Rzeźnia

Jak pisałem kilka tygodni temu, przy okazji do remontu skrzyżowania Filharmonia linia-widmo 29 powstała z martwych pod pełnym rozmachu numerem 74 (linia zastępcza – ale za co?) i trasą do Kurdwanowa. Okazało się to otwarciem puszki Pandory. Od 30 maja wprowadzone zostają bowiem następujące zmiany:
linia nr 5 jedzie tunelem
linia nr 51 jeździ dwa razy rzadziej – co 20 minut
linia nr 74 dojeżdża na Dworzec Towarowy Długą jako #7

Co oznacza to w praktyce?

– tunel wreszcie zacznie być sensownie wykorzystywany – nowe połączenie przyda się studentom Politechniki i mieszkańcom Huty

ostatecznej degradacji ulegnie węzeł Nowy Kleparz – przesiadka ze 114, 139, 159 czy linii strefowych na tramwaj do centrum stanie się praktycznie niewykonalna, a sam węzeł po latach świetności stanie się najgorzej skomunikowanym (poza U.E., który węzłem jest tylko teoretycznie) z Plantami wśród wszystkich na Drugiej Obwodnicy

– utrudniony zostanie dojazd z Prokocimia i Bieżanowa do Huty (a zarazem do Olszy), szczególnie w szczycie, gdy podróż 163/174 nie ma sensu z uwagi na korki.

foto: flickr.com: cridling, m_bauer , Markusram, CC BY NC ND

Advertisements

Entry filed under: komunikacja, kraków, Opinie, Wiadomości.

Z ostatniej chwili: Władze Krakowa nie dają już rady. MPKoogle powraca

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nowości komunikacyjne

Najnowsze wpisy

Feeds

Archiwum wpisów


%d blogerów lubi to: