Metro w Krakowie

13/08/2009 at 19:37 10 komentarzy

Idą wybory. Jak wskazuje praktyka najlepszą receptą na wygraną jest obiecywanie gruszek na wierzbie. Mniej więcej dwa lata temu byliśmy świadkami prawdziwej krucjaty Dziennika Polskiego na rzecz budowy w Krakowie metra. Tym razem na serię artykułów forsujących ten pomysł zdecydowała się Gazeta Krakowska.

W pierwszym z nich Janusz Sepioł (jak mniemam kandydat na Prezydenta w nadchodzących wyborach) udowadnia m. in., że w Krakowie „mamy do czynienia z potokami pasażerów, zatłoczonymi centrami, które nie są w stanie przyjąć kolejnych pojazdów”. Niestety, ta zdumiewająca opinia nie ma żadnego potwierdzenia w faktach. Zakładając czas wymiany pasażerskiej na poziomie 30 sekund na przystanku podwójnym jesteśmy w stanie przyjąć minimum 80 pojazdów w ciągu godziny. Jeśli przyjmiemy, że 1 pojazd zabiera średnio 150-ciu pasażerów otrzymujemy możliwość obsłużenia potoku ok. 12 tys. pas./godz.! Są to oczywiście bardzo pobieżne obliczenia, bowiem czas wymiany pasażerskiej tak naprawdę rzadko przekracza 10 sekund; ograniczeniem są jednak światła na skrzyżowaniach. Wydaje się jednak, że wdrożenie nowoczesnych systemów sterowania ruchem oraz eliminacja ruchu indywidualnego z najważniejszych skrzyżowań pozwala na osiągnięcie o wiele wyższych przepustowości.

Jeśli więc obserwujemy stojące w korku wypchane po brzegi tramwaje to warto zadać sobie pytanie: ile jeszcze trzeba lat, by samochody zniknęły z Pierwszej Obwodnicy? Czy chcemy budować metro tylko po to, by one sobie tam stały?

Zdaniem Senatora przyjęcie jasnej koncepcji budowy metra i zaplanowanie jego przebiegu doprowadzi do zagęszczenia mieszkań i miejsc pracy wokół przyszłych stacji. Jest to oczywiście prawda, natomiast niezupełnie sprawdza się w mieście o ukształtowanej już strukturze. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w granicach miasta pozostało już bardzo mało terenów rozwojowych, trudno zaś wyobrazić sobie burzenie istniejących dzielnic w imię dogęszczania zabudowy. Kraków, w przeciwieństwie np. do Pragi, otacza wianuszek gmin z gęstą zabudową podmiejską, która nie zostawia już żadnego pola manewru. Nim zdążymy się obejrzeć znikną ostatnie większe tereny pod inwestycje. Jak mówi dalej Sepioł: „ Jeśli zamiar budowy metra zdecydowanie porzucimy – miejsca pracy będą się nieuchronnie rozpraszać, aby były łatwiej osiągalne samochodem.”. Niestety, przespaliśmy już właściwy moment na ogarnięcie tego chaosu przestrzennego. Jedyne, co możemy teraz zrobić to starać się utrzymać miejsca pracy w Śródmieściu przy pomocy inwestycji takich jak szybki tramwaj czy kolej aglomeracyjna.

Kolejnym zwolennikiem budowy metra okazał się prof. Krzysztof Stypuła z Instytutu Mechaniki Budowli PK, który uczestniczy w budowie metra w Warszawie. Profesor podnosi głównie kwestie związane z technologią budowy metra, gdzie oczywiście jest ekspertem i z pewnością posiada monopol na rację. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że opinia pana profesora nt. konkurencyjności Szybkiego Tramwaju jest cokolwiek niezrozumiała: „Średnia prędkość tramwaju, czyli po wliczeniu stania na światłach i przystankach, to 18 km/h. Tymczasem metro w Warszawie jeździ 36 km/h i to przy maksymalnej prędkości 60 km, a w przyszłości będzie jeździć 90 km/h – podaje profesor. tzw. szybki tramwaj powoduje spowolnienie pozostałej komunikacji, zarówno publicznej, jak i indywidualnej.”

Po pierwsze: przypominam, że ZiKiT zobowiązał się do skrócenia czas przejazdu KST do 30 minut (i jest to, moim zdaniem, jak najbardziej wykonalne). To daje prędkość 27 km/h. Biorąc pod uwagę niemal dwukrotnie mniejsze odległości między przystankami oraz większą ich dostępność śmiem twierdzić, że podróż KST będzie równie szybka, co warszawskim metrem.

Po drugie: KST nie wpłynie na prędkość pozostałych tramwajów, ponieważ wszystkie zostały wyposażone w takie same anteny dające im pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Jest kwestią dalece drugorzędną, który konkretnie tramwaj będzie miał pierwszeństwo, bo zależy to jedynie od ustawienia sterowników świateł.

Po trzecie: tak, KST zapewne wpłynie na obniżenie prędkości komunikacji indywidualnej. I co z tego? Komunikacja indywidualna tonie w korkach od ponad dziesięciu lat i kilka tramwajów wymijających ten korek nijak nie wpłynie na jego istnienie. W najgorszym razie korek przesunie się z jednego skrzyżowania na drugie.

Co proponuję w zamian?

1. Szybki Tramwaj z prawdziwego zdarzenia. Nie musi on być całkowicie bezkolizyjny, jak w Poznaniu, wystarczyłoby zapewnić mu odpowiedni priorytet na skrzyżowaniach. Jeśli Miastu uda się osiągnąć zapowiadany czas przejazdu całej linii KST na poziomie 30 min., to jego prędkość wyniesie ok. 27 km/h (wobec 36 km/h w warszawskim metrze). Oby przebudowa istniejących tras do parametrów Szybkiego Tramwaju przebiegała jak najszybciej.

2. Kolej Aglomeracyjna z wygodnymi punktami przesiadkowymi oraz parkingami P&R. Nie da się inaczej rozwiązać problemu dalekich przedmieść i strefy podmiejskiej. Z uwagi na gęstość przystanków tramwaj nie nadaje się do podróży dłuższych niż 10-15 km, trzeba zatem stworzyć drugą sieć do obsługi punktów położonych dalej od centrum.

3. Bardziej elastyczne myślenie o transporcie. Najważniejsze jest współdziałanie różnych środków transportu – jeśli mieszkańcy mają daleko na przystanek, to należy umożliwić im pozostawienie samochodu czy roweru w jego pobliżu. Jeśli w danej dzielnicy ciągle tworzą się korki, a nie ma możliwości poszerzenia dróg, to należy ograniczyć ruch samochodowy i zastosować komunikację zbiorową, która cechuje się lepszym wykorzystaniem przestrzeni.

Podsumowując: mamy mnóstwo tańszych, efektywniejszych oraz bardziej uniwersalnych sposobów na poprawę transportu. Trzeba jedynie odciągnąć rządzących od akademickich debat i zająć się rzeczywistymi problemami.

Na koniec pozwolę sobie zacytować ostatniego zwolennika metra, krakowianina mieszkającego w Wiedniu:

„Samochodów i tak będzie przybywać. Jeśli nie możemy się ich pozbyć, dajmy im miejsce – proponuje Frycz. – Zamiast linii tramwaju zróbmy dodatkowe pasy ruchu.”

I moją ulubioną wypowiedź w całej debacie, autorstwa Prezesa MPK Juliana Pilszczka:

„Tam, gdzie zniknie tramwaj zaraz wjedzie jeszcze więcej aut. One są jak woda szukająca miejsca, aby płynąć”

To by było na tyle, pozdrowienia dla Wiedeńczyków z mokrego i zimnego Krakowa :)

foto: Viktor Johanis, ©; flickr.com: Sifter, JohnConnell, Éole, CC BY NC SA

Advertisements

Entry filed under: komunikacja, kraków, Opinie, Pomysły, Wiadomości.

Poznaj pasażera Pasy dla pojazdów z pasażerami

10 komentarzy Add your own

  • 1. SpeX  |  13/08/2009 o 22:31

    Gdzie i kiedy ZIKiT obiecał skrócenie czasu przejazdu tramwaju do 30min?

    Odpowiedz
  • 2. tramwajem  |  14/08/2009 o 09:55

    „- Gdy wszystko ruszy, linia nr 50 będzie miała zielone światło na każdym z nich. To pozwoli jej dużo sprawniej niż do tej pory pokonywać centrum miasta – wyjaśnia Jacek Bartlewicz, rzecznik prasowy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Z obliczeń ZIKiT-u wynika, że po dopracowaniu programu przejazd tramwajem z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki zajmie około 30 minut, czyli kilkanaście minut mniej niż teraz.”

    źródło: GW Kraków, http://www.kwk.fora.pl/komunikacja-krakowska,1/obszarowy-system-sterowania-ruchem,3266.html#73313

    Odpowiedz
  • 3. SpeX  |  14/08/2009 o 20:42

    Czyli około 30 min (z urzędowym zaokrągleniem w dół) czyli trzeba przyjmować iż docelowo KST tą trasę będzie pokonywać w ~35min.

    Odpowiedz
  • 4. kepilif  |  16/08/2009 o 11:43

    W Monachium również jest metro podziemno-naziemne. Nazywa się to Ubahn i Sbahn. Całość obsługuje DB (Deutsche Bahn), czyli sieć kolejowa.

    Nie widzę różnicy czy będzie to metro czy szybki tramwaj/kolej. Ważne jest jednak żeby faktycznie była szybka. W monachium z obrzeży miasta, a można powiedzieć miasteczek pod miastem do centrum dojeżdża się w góra 20, max 30 min!

    Z NH do centrum jedzie się, jak dobrze pójdzie w 40 min, a wieże że można by było w 15.

    W Monachium można było wyjść o 20.15 dojechać do centrum (łącznie z dojściem na przystanek i oczekiwaniem na Sbahn), na 21.00, przejść się starym miastem, wypić piwko i o 23.00 spowrotem na Sbahn by być 23.45 (z dojściem itd.) spowrotem w domu.

    W Krakowie taka operacja podróży, trwa ponad godzinę! A wynika to z rzadkiego kursowania tramwajów i ich za długiego czasu podróży.

    Odpowiedz
  • 5. tramwajem  |  19/08/2009 o 07:06

    SpeX, zgodzisz się chyba, że jeśli to będzie 35, a nie 30 to jedynie z powodów politycznych, bo technicznie nie ma przeszkód, by jechał 27 km/h.

    kepilif, np. pociąg z Wieliczki już teraz jedzie jakieś 20 minut. Tylko nikt nie traktuje go serio, bo jeździ raz na dwie godziny i nie ma żadnego połączenia z MPK.
    To tylko kwestia niewykorzystania szans, jakie drzemią w naszym układzie transportowym. Jeśli damy się karmić historiami o metrze to nikt się nie weźmie do roboty.

    Odpowiedz
  • […] kretyński to pomysł, udowadniałem poprzednio. Tym razem jednak krakowscy spece przekroczyli także granicę śmieszności i z tego […]

    Odpowiedz
  • 7. celebs without makeup  |  24/04/2013 o 07:55

    Wonderful web site. Lots of useful information
    here. I am sending it to some pals ans also sharing in delicious.
    And naturally, thank you on your effort!

    Odpowiedz
  • 8. licence  |  29/04/2013 o 12:39

    Unquestionably believe that that you stated.
    Your favourite reason appeared to be on the web the easiest factor to keep in mind of.
    I say to you, I definitely get annoyed while other folks consider issues that they just don’t understand about. You controlled to hit the nail upon the highest and outlined out the whole thing with no need side effect , other folks could take a signal. Will probably be back to get more. Thank you

    Odpowiedz
  • 9. cheapest place to purchase fleshlights  |  12/05/2013 o 22:30

    The exact purpose for the fleshlite vstroker special is a stage
    beyond each shopping cart application page, unluckily together with this way the user are unable just be sure to apply multiple codes about the same screen.
    Our recommendation is to use each code with all
    the highest promotion initial to get to if it is valid for your order.
    Each promotion code area for Fleshlight is just over
    the critique prescribe button throughout the image below.

    After you click review order you will be capable to see in the event the coupon
    has applied properly. You cannot pile multiple. The
    exact coupon regulations community for Fleshlight may be a action past the
    purchasing basket site, sad to say employing this
    strategy you merely can not try to be sure to utilize several codes on a
    single screen. Our personal concept may get you will need to incorporate
    the laws assisted by the finest low cost start to notice if that can be applied to your prescribe.

    The code laws and regulations specialization for v storker promo code is
    merely over the critique order switch for the look further down.

    At the time you push overview order you may decide if the coupon includes needed Today.

    Odpowiedz
  • 10. Edmund  |  02/09/2014 o 00:28

    Woah! I’m reallky digging the template/theme of
    this site. It’s simple, yet effective. A lot of times
    it’s very difficult tto get hat „perfect balance” between superb usability and visual appearance.

    I mut say you’ve done a amazing job with this.

    Also, the blog loads super fast for me on Firefox.
    Excellent Blog!

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nowości komunikacyjne

Najnowsze wpisy

Feeds

Archiwum wpisów


%d blogerów lubi to: