Pasy dla pojazdów z pasażerami

18/09/2009 at 09:36 2 Komentarze

Rozpoczynam krótki przegląd rozwiązań w organizacji ruchu, które pozwalają poprawić przepustowość i uzyskać korzystniejszą strukturę ruchu w miastach. Na początek chciałbym omówić rozwiązanie zupełnie w Polsce nieznane – pas dla pojazdów z pasażerami (High-occupancy vehicle lane), w skrócie HOV.

Pas HOV różni się od pasa ogólnego tym, że mogą z niego korzystać jedynie pojazdy przewożące co najmniej dwie osoby. Rozwiązanie to jest popularne w krajach zachodnich, niestety wciąż jeszcze nie dotarło do Polski. Co ciekawe wiele HOV-ów znajdziemy również w USA – być może jest to zatem dobre rozwiązanie w obszarach, gdzie wobec lat zaniedbań i niekorzystnego układu miasta stawianie wyłącznie na komunikację miejską okazuje się bardzo trudne.

W praktyce pasy HOV służą też oczywiście pojazdom komunikacji miejskiej i taksówkom. Jest to więc bardzo łagodna forma preferencji dla komunikacji miejskiej, która może być dobrym środkiem przejściowym do ograniczenia ruchu w miastach.

Na  stronie Urban Transport możemy znaleźć wiele ciekawych analiz dotyczących skuteczności takiego rozwiązania. Zdania są oczywiście podzielone, bowiem wiele zależy tak naprawdę od lokalnych warunków funkcjonowania.

Wydaje się, że HOV sprawdza się najlepiej na słabo zaludnionych peryferiach, gdzie samochód i rower są jedynymi sposobami na wydostanie się z domu i ruch samochodowy nie powinien podlegać większym ograniczeniom. HOV pozwoli nam zatem na poprawienie przepustowości ulic oraz umożliwi nieznaczne przyspieszenie autobusów bez budowy buspasa.

W Krakowie dobrym miejscem do zastosowania HOV-ów mogą być też główne wloty do miasta, np. trzypasmowy odcinek Wielickiej, dwupasmowa (po remoncie) Igołomska, Pasternik – ulice mniej lub bardziej zakorkowane, gdzie budowa buspasa byłaby rozwiązaniem zbyt gwałtownym, natomiast sam HOV powinien wystarczyć, by uwolnić autobusy z korków. Warto pomyśleć też o podobnym rozwiązaniu na ulicach takich jak Kapelanka, Brożka, Nowohucka, czy Opolska – wiecznie zakorkowanych, a przy tym utrzymujących niemały ruch autobusowy.

Ciekawym przedsięwzięciembyłoby z pewnością utworzenie pasa HOV na drodze do Wieliczki. Ta wiecznie zakorkowana alteria łączy bowiem silnie zróżnicowany dobowo ruch wewnątrzmiejski (poranne dojazdy do Krakowa) ze zmiennym w ciągu tygodnia oraz roku  (wakacje!) ruchem tranzytowym z drogi krajowej nr 4. W dodatku spora część ruchu tranzytowego to pojazdy przewożące więcej niż 1 pasażera, HOV byłby więc dla nich sporym ułatwieniem. W rezulatcie mogłoby się okazać, że do czasu przywrócenia normalnej komunikacji kolejowej udałoby się stworzyć sprawne, niezależne od korków połączenie autobusowe bez uderzania w ruch tranzytowy.

Oczywiście samopostawienie znaków „2+” wiosny nie uczyni. Doskonale zdajemy sobie przecież sprawę, że polscy kierowcy ignorują tego rodzaju ograniczenia, co widać doskonale na krakowskich buspasach i torowiskach. Natomiast w Wielkiej Brytanii wzdłuż pasów HOV rozlokowano specjalne kamery fotografujące przejeżdżające pojazdy i samodzielnie rozpoznające ilość podróżujących osób. Oczywiście zdarzały się przypadki przewożenia manekinów, jednakże moim zdaniem wysokie kary za próby oszukania systemu powinny skutecznie odwieść kierowców od tego procederu. Kluczem do skuteczności pasów HOV jest zatem odpowiednie przygotowanie techniczne.

Z pojęciem HOV ściśle wiąże się carpooling, czyli forma wspólnego podróżowania jednym samochodem. Od autostopu różni się pełnym zaplanowaniem podróży – w Internecie znaleźć można wiele serwisów, które służą łączeniu osób oferujących miejsca w samochodzie z potencjalnymi pasażerami. W Krakowie uruchomiono także pilotażowy projekt takiej usługi, skierowany do pracowników i studentów Politechniki Krakowskiej.

foto: flickr.com:  Tilemahos Efthimiadis, haribote, TexasT’s, CC BY NC SA

Reklamy

Entry filed under: komunikacja, kraków, Pomysły. Tags: , , , , , , , , , , .

Metro w Krakowie Zagadkowe nazwy przystanków

2 Komentarze Add your own

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nowości komunikacyjne

Błąd: Twitter nie odpowiada. Poczekaj kilka minut i odśwież tą stronę.

Najnowsze wpisy

Feeds

Archiwum wpisów


%d blogerów lubi to: