7 kroków do Nowego Krakowa – kolej miejska

21/06/2010 at 18:53 4 Komentarze

Im dalej od centrum, tym mniejsza gęstość zaludnienia. Największe problemy w obsłudze transportowej sprawia zatem strefa podmiejska, gdzie dominuje zabudowa jednorodzinna, a linie autobusowe są nierentowne.  Dlatego też sieci transportowe w takich obszarach buduje się dwustopniowo. Szkielet stanowią zwykle połączenia kolejowe typu kolejki miejskiej (S-bahn czyli polska SKM/SKA), czasami metro (np. w Londynie). W strefie podmiejskiej przystanki kolei miejskiej lokuje się rzadziej (co min. 1 km), niż przystanki tramwajowe (co ok. 500m) i z założenia stanowią one węzły przesiadkowe, sprzęgnięte z systemami:

  • P&R – park and ride –  tradycyjne parkingi dla samochodów. Najczęściej spotykany system przesiadkowy na kom. zbiorową.
  • B&R – bike and ride – stojaki, bądź boksy rowerowe. Szczególnie przydatne, gdy przewożenie rowerów w pociągach jest zakazane, bądź obwarowane wieloma warunkami.
  • K&R – kiss and ride – żartobliwa nazwa zatoki postojowej dla osób podwożących kogoś pod przystanek. Mogą odgrywać ważną rolę w systemach carpoolingu
  • podmiejskie autobusy dowożące

Z kolei wokół przystanków w centrum znaleźć możemy wypożyczalnie rowerów, postoje taksówek oraz oczywiście śródmiejski tramwaj. Podróż może zatem obejmować trzy różne środki transportu, ale dzięki dobrze zaprojektowanym węzłom przesiadkowym pozostaje szybka i wygodna.

Naturalnie do prowadzenia kolei aglomeracyjnej wykorzystuje się zwykle te same linie, co dla pociągów dalekobieżnych, natomiast ze względu na wysoką częstotliwość i gęstość przystanków SKA w wielu przypadkach powinna dysponować osobnymi torami. W Krakowie podjęto już pierwsze kroki w kierunku budowy infrastruktury SKA, choć struktura organizacyjno-własnościowa polskich kolei uniemożliwia praktycznie uruchomienie takiego środka transportu w ramach systemu miejskiego. Potrzeba tutaj nowych rozwiązań, podejmowanych we współpracy z Marszałkiem Województwa i gminami ościennymi.

Przyjrzyjmy się, jak ma wyglądać funkcjonowanie SKA w Krakowie.

Poniżej przedstawiam mapę istniejących oraz projektowanych przystanków SKA. Do likwidacji przeznaczony jest w zasadzie tylko tymczasowy przystanek przy lotnisku, bowiem będzie on przesunięty bliżej terminali.

Przezroczyste symbole oznaczają przystanki już istniejące. Kliknij w mapę, aby ją powiększyć.

oprac. na post. artykułu DP

Planuje się przeprowadzenie siedmiu linii SKA.

Sercem całego systemu ma być przystanek zlokalizowany obok wiaduktu kolejowego przy Hali Targowej. Stamtąd już tylko dwa przystanki dzielą nas od ścisłego centrum miasta. Obecnie jeździ tam wprawdzie tylko jedna bezpośrednia linia tramwajowa, ale w razie budowy systemu SKA zostanie ona zapewne wzmocniona. Ponadto po wybudowaniu torowiska na Ruczaj planuje się przeprowadzenie tędy III linii szybkiego tramwaju, który połączy Kampus UJ z Mistrzejowicami.

Drugim ważnym ogniwem SKA będzie Dworzec Główny. W zeszłym roku oddano do użytku ruchome schody łączące bezpośrednio peron nr 1 z tunelem KST. Po wybudowaniu łącznika tramwajowego Nowy Kleparz – pl. Inwalidów zapewnione zostanie szybkie połączenie z Alejami, będącymi obecnie na uboczu sieci kolejowej, a w pewnym sensie i tramwajowej miasta.

Podstawą funkcjonowania SKA będzie jednak sieć dobrze skomunikowanych przystanków w strefie podmiejskiej, o których pisałem na początku. Dobrym przykładem jest postulowane Opatkowickie Centrum Komunikacyjne. Połączy ono funkcje stacji kolejowej dla okolicznych mieszkańców i parkingu dla dojeżdżających spoza miasta.

Realizacja systemu SKA jest absolutnie niezbędnym warunkiem dalszego rozwoju Krakowa. Nawet jeśli uda nam się zatrzymać postępujący proces rozlewania się miasta, to należy pamiętać, że Kraków leży w drugim najgęściej zaludnionym województwie Polski, a strefa podmiejska rozciąga się na wiele kilometrów. Potencjalna liczba dojeżdżających do centrum jest więc ogromna. Nie da się ich przewieźć przy pomocy patologicznego systemu mikrobusów oraz tkwiących w korkach samochodów – jedynym rozwiązaniem pozostaje kolej.

podkłady map: CC BY SA, OpenStreetMap

Reklamy

Entry filed under: transport, Uncategorized. Tags: , , , , , .

Nowa wyszukiwarka MPK Kraków? Polityka parkingowa

4 Komentarze Add your own

  • 1. Check this out  |  09/12/2012 o 21:06

    This page truly has all of the information and facts I needed concerning this
    subject and didn’t know who to ask.

    Odpowiedz
  • 2. ows  |  08/04/2013 o 13:19

    Great blog! Do you have any hints for aspiring writers?
    I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost on everything.
    Would you advise starting with a free platform like WordPress or go for a paid
    option? There are so many options out there that I’m completely confused .. Any tips? Thanks a lot!

    Odpowiedz
  • 3. Allison  |  22/04/2013 o 09:48

    Wonderful post however, I was wanting to know if you could write a little more on this topic?
    I’d be very grateful if you could elaborate a little bit more. Thank you!

    Odpowiedz
  • 4. Offshore banking  |  02/08/2013 o 11:45

    Would you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources returning to your
    website: https://tramwajem.wordpress.com/2010/06/21/7-krokow-do-nowego-krakowa-kolej-miejska/.
    Please let me know if this is okay with you. Thanks!

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nowości komunikacyjne

Najnowsze wpisy

Feeds

Archiwum wpisów


%d blogerów lubi to: