Czy odliczanie na światłach to dobry pomysł?

13/07/2010 at 07:28 4 Komentarze

Dzisiejszy Dziennik Polski informuje o wprowadzeniu pilotażowo tablic odliczających czas do zmiany świateł w ciągu Conrada – Radzikowskiego. Czy takie tablice to dobre rozwiązanie?

Z jednej strony pozwala ono kierowcom w bezpieczny sposób przeprowadzić np. na rozmowę telefoniczną, co poza godzinami szczytu nie jest takie proste. Być może pozwala też zaoszczędzić nieco benzyny na dojeździe do świateł, choć skuteczniejsze byłyby tutaj sygnalizatory sugerowanej prędkości, jakie istniały w Krakowie w latach 90-tych. Niemniej zastosowanie takich tablic jest na pewno ulgą dla kierowcy, który nie musi cały czas pozostawać w skupieniu.

Z drugiej strony w tekście padają argumenty o zwiększeniu płynności ruchu poprzez szybszą reakcję kierowców na zmianę światła. Otóż jest to tylko częściowa prawda, bo owo zwiększenie płynności odbywa się kosztem czasu międzyzielonego i znacznie pogarsza bezpieczeństwo ruchu – kierowcy ruszają bowiem przed zapaleniem się zielonego światła. Równie dobrze można po prostu zlikwidować światło żółte i kazać kierowcom uważać na skrzyżowaniu na inne pojazdy. Ale przecież w sygnalizacji świetlnej chodzi właśnie o separację ruchu!

Problemem nie jest więc opieszałość kierowców, ale właśnie ich nadpobudliwość – dlatego właśnie kilka lat temu skrócono czas trwania fazy czerwone+żółte, nakazującej przygotowanie się do jazdy. Ponadto wprowadzenie tablic może dodatkowo wzmocnić proceder przyspieszania „na żółtym”.

Jednocześnie, jak zwraca uwagę Jacek Bartlewicz z ZiKiT-u, tablice takie mogą funkcjonować tylko w przypadku sygnalizacji stałoczasowej. Jest to rozwiązanie przestarzałe i od dawna praktycznie niestosowane. Inną sprawą jest natomiast jakość funkcjonowania instalowanej w jej miejsce sygnalizacji akomodacyjnej, która niejednokrotnie de facto działa jak stałoczasowa i mogłaby wyświetlać tego rodzaju informacje. Przykładem mogą być Aleje Trzech Wieszczów, gdzie teoretycznie działa system obszarowego sterowania ruchem, a w praktyce długość faz nie zmienia się nawet w weekendy.

foto: flickr.com: teemueemeli, CC BY NC ND

Reklamy

Entry filed under: Opinie, Uncategorized. Tags: , , .

Polityka parkingowa Którymi ulicami pod prąd?

4 Komentarze Add your own

  • 1. Radzio  |  06/09/2010 o 20:17

    Jedyne znane mi badania wpływu liczników mówią, że a) nie zwiększają przepustowości w żaden sposób b) pogarszają bezpieczeństwo ruchu. Przykre. A jak ktoś chce, to niech wierzy dalej w gruszki na wierzbie. Tanie i efektowne.

    Odpowiedz
  • 2. tramwajem  |  08/09/2010 o 16:06

    Doszedłem do tego samego, polecam fragment na dole strony: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=56467875

    Odpowiedz
  • 3. อาการปวดหลัง  |  15/08/2014 o 16:31

    Because the discs are absorbing shock with movement,
    you would be in pain all day if your discs could cause you
    pain. Momma and Dad sign up for a charge account for groceries with Mr.
    Daily exercise is the key to avoid lower back pain left side or any other strains on your muscles.

    Odpowiedz
  • 4. probiotics adverse effects  |  09/10/2014 o 01:20

    This information is worth everyone’s attention. How can I find
    out more?

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Nowości komunikacyjne

Najnowsze wpisy

Feeds

Archiwum wpisów


%d blogerów lubi to: